Gåture er sundt for sjælen


Sikke en masse positiv respons jeg fik på min første indlæg om min kostomlægning. Der er mange der har sagt til mig, at det var godt at jeg skriver mine tanker ned, og de bliver positive af at læse det jeg skriver, så derfor må jeg fortsætte den gode stime.

I min iver over at fortælle så meget som muligt i sidste indlæg, glemte jeg helt at fortælle om mine fantastiske gåture. Det kan god være at nogen vil sige, at der altså skal langt mere hård motion til at tabe sig, men alt hvad jeg har gjort er at spise sundt, samt gå lange ture, og så ofte jeg kan komme til det.

Dette har givet mig mere glæde og ro i sindet, og en velvære i kroppen som slet ikke kan beskrives. Det var jo en dejlig solrig måned vi startede i (Maj måned), og der gik det rask af sted hele sommeren, hvor vi var ude og gå flere gange om ugen, og det gik bare derudaf. Men må indrømme nu hvor regn og blæst er kommet på vejrkortet, så er det ikke så ofte som jeg gerne ville at jeg kommer ud og gå. MEN – jeg skal op på hesten igen, der er jo noget der hedder regntøj, og jeg må bare af sted igen, så vejret ikke er forhindring for mig – og så vægten kan gå hurtigere ned af igen.

Må indrømme at vægten har stået en smule stille den sidste måned, så taber jeg en del – og så tar jeg et par 100g på igen, sådan svinger det lidt, men jeg gir ikke op, det gør jeg ikke, jeg kæmper videre, fordi efter stilstand i 1 måneds tid, gik det ned igen, så jeg tabte 2-3 kg på kort tid, og så fik jeg blod på tanden igen.

I går havde jeg så fødselsdag og fyldte 38 år, havde hele min skønne familie på besøg, og der blev serveret hjemmelavet boller, roulade, cheesecake og chokoladekage, puha – det var ikke så godt, men måtte jo smage, og det smagte lækkert, men jeg gruer for vægten. Bare det ikke har påvirket den, i dag søndag havde vi nogle rester tilbage, og der er da også røget lidt ned, men fra i morgen mandag, skal jeg på den sunde livsstil igen, og så skal det nok gå det hele.

Men tilbage til mine gåture. Jeg plejer at tage lidt billeder når jeg er ude og gå, og jeg har vist dem frem inde på Facebook – men tænker dem der kun læser bloggen har jo ikke set dem.

2016-05-12-80km

12. maj 2016 – Ovenstående billede er fra en 8,0km gåtur med Farmor og Tarzan (hendes hund), vi går en tur i Hedehusene / Fløng – som er min barndomsby, blandt andet var vi oppe og gå en tur i Fløng skoven, det er det billede helt oppe i højre hjørne, meget små træer der er plantet, men en dag bliver der vel en skov der.

2016-05-18-114km

18. maj 2016 – Ovenstående billede er fra en 11,4km gåtur som Farmor og jeg gik i Hedehusene / Reerslev. Det småregnede da vi gik hjemmefra, og farmor sagde, vi går bare en tur rundt om den første sø i Hedeland (som er et naturområde/tidligere grusgrav) – da vi kom ned i Hedeland tog det ene skridt det andet, og vi kom længere og længere væk hjemmefra. Vi kunne se skibakken som lå ude i det fjerne, og jeg sagde for sjov, hvor kunne det være sejt hvis jeg en dag kunne kom op og stå på den. Det er en virkelig høj bakke, men høj opstigning. Og på dette tidspunkt er jeg kun 12 dage inde i min kostomlægning, og så siger farmor, jamen vi kan da bare gå derop, og jeg tænkte at de kunne jeg slet ikke – jeg havde jo kun tabt få kilo, og slæbte stadig rundt på en hulens masse overvægt. Men jow jow – det billede nede i højre hjørne er taget på toppen af skibakken. Hvilken sejr! Da vi stod på skibakken ser vi Reerslev kirke ude i horisonten, og så bliver vi enige om at gå over til den, der havde vi allerede gået utroligt langt, så det var helt fjollet at gå længere væk hjemmefra, men det gjorde vi altså. Og da vi nåede over til kirken, og holdt et hvil og drikkepause, så var jeg altså GODT kvæstet, og så var der stadig 3,5-4 km hjem, puha, men mine ben og krop klarede det, og jeg var super stolt.

2016-05-21-317km

21. maj 2016 – Ovenstående billede er fra en 3,17km gåtur i mit eget område her i Rødovre. Jeg har jo boet her i 6 år efterhånden, og må sige at jeg stadig kun kender de store vejnavne, og ikke udforsker så meget af områderne her. For 2 år siden fandt jeg Kagsmosen, som også er en god gåtur som tager ca. 1 time, men det billede ovenfor, er fra en sø der ligger under 1km væk herfra, vildt nok at jeg aldrig har opdaget det smukke område. Men nu er det min faste tur, at gå lidt ind i et villa kvarter, så ind på noget sti system, og derefter slutte af med at gå rundt om den lille sø – så hyggeligt. Der er omkring 3-4 km den tur, alt efter hvordan jeg variere den, og det er meget passende synes jeg, sådan en alm. dag jeg bare vil ud og gå lidt.

2016-06-19-1315km

19. juni 2016 – Ovenstående billede er fra en 13,15km gåtur som jeg gik med Taaspidserne i Taastrup, som er en gangforening som min farmor er medlem af. Desværre går de hver tirsdag formiddag, hvor jeg går i strikkecafe som jeg holder meget af, og kan jo ikke være to steder på samme tid, desværre. Men denne gåtur var en weekend, hvor vi skulle gå “Gudernes stræde”, hvor vi gik fra Snoldelev ved Roskilde, og helt ud til Mosede fort, som jeg vidst tror ligger ved Karlslunde. De havde sagt hjemmefra at turen var 11km, men da vi kom i mål var den over 13km, der må jeg sige at de to sidste km kunne jeg sagtens have undværet, da jeg var godt kvæstet i fødderne og benene. Det var ikke sjovt. Men alligevel var jeg piv stolt da vi kom hjem. Mit daglige skridtmål er at nå 5.000 skridt, og denne dag gik jeg lige over 24.000 skridt. Hvilket jeg var super stolt af!

At mit mål er 5.000 skridt og ikke 10.000 skridt som alle professionelle anbefaler, det er simpelthen at jeg vil hellere have en succes ved at nå mit mål, end at have nedtur over at flere dage om ugen ikke at nå mit mål. Det er også super sejt når armbåndet siger “mål” x 2, så bliver man rigtig glad. Og den dag jeg gik med tåspidserne var jeg jo oppe på 4 x “mål”.

Så det jeg også bare ville sige med dette indlæg er, at selvom at jeg har en fobi for træningscentre, og ikke kan løbe, eller noget andet holdsport, jamen så kan det altså lykkes med at tabe sig, selvom at man blot går. Ja, det som er vigtigst er blot at røre sig mere end man gjorde før sin kostomlægning, og det må man sige at jeg gør. Jeg tænkte nemlig selv i starten at man kun kunne tabe sig ved at løbe eller styrketræne, men dette er bare en tanke og et godt råd til dig derude, der havde de samme tanker som mig, gå en tur, bare en lille tur i starten, og så kan du altid gøre den længere og længere, når du ser vægten går ned af, og det bliver lettere med færre kilo på kroppen, så kom ud, også selvom at vejret ikke arter sig godt lige for tiden, dette er ikke kun en opsang til DIG, men lige så meget til MIG SELV 😉

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i sundhed og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Gåture er sundt for sjælen

  1. Linda siger:

    Jep, at gå det er sagen.
    Jeg vil også 1000 gange hellere gå end at løbe eller gå i træningscenter.
    Det er simpelthen for kedeligt.
    Det dårlige vejr hæmmer også os en smule, men vi prøver at komme ud hver dag og gå i skoven. Men nogle gange når vi bare er her i sommerhuset og det regner så kommer vi kun nogle 100 meter for vi vender om. 🙂

  2. Dejligt at du har samme mening som mig Linda, ved jo også hvor meget du holder af vandre/gåture. Så der er vi helt enige.
    Idag skinner solen her i Rødovre, måske jeg skulle se at komme ud at gå lidt, inden det måske vælter ned med regn igen. For som du skriver – regner det – har man lyst til at vende om igen 🙂

  3. Tine siger:

    Tillykke med genoplivningen af din blog og gåture er altid dejlige både for krop samt sjæl.

  4. Tine – Tusinde tak – jeg er også super glad for at jeg fik genoplivet bloggen. Og hvor har du ret i at gåture altid er dejlige for krop og sjæl, det har jeg jo selv mærket nu hvor jeg ofte er ude og gå, det var jeg ikke før i tiden 😉

Skriv et svar

