Hygge søndag


Igår var jeg sammen med min mor og hendes kæreste på tur. Vi var bla. på Svanholm julemarked i Skibby. Og det var bare super hyggeligt at komme op og se julemarkedet. Min veninde Linda har boet deroppe, og hun stod i en bod på markedet. Og da hun har talt en del om stedet, så ville jeg gerne op og se hvad det var for noget.

Vi kørte derop ad ved 11 tiden, op over Frederikssund, og videre til Skibby, da vi ankom til Svanholm, var vi lidt rundt og kigge på bla. kunst udstilling, hyggelige boder og salg af økologisk grøntsager.

Da vi kom over til Caféteriaet så vi at der var rundvisning hver hele time, og kl. var næsten 12, så vi løb ud og fik fundet rundviseren, og i næsten en time, fortalte hun om Svanholm, hvilket var yderst interessant at høre om. Vi hørte bla. om gamle dage, og hvem der havde ejet Godset som nu er lavet om til et kollektiv. Vi hørte om deres egen børnepasning, så spejl salen, og hilste på kø’erne. Det var rigtigt sjovt at høre om, og er glad for at vi tog rundvisningen.

Så gik vi så inde i Cafe’en, og fik et stykke kage og gløgg. Bagefter hilste jeg på Linda & Maria, som stod sammen i bod deroppe. Det var rigtigt hyggeligt at hilse på dem, og sikke meget de havde produceret, nu glæder jeg mig til at høre om de har fået solgt en del, og om de var tilfredse med salget.

Bagefter kørte vi en tur op i min mors kærestes sommerhus, og lige så om alt stod endnu, efter den store storm søndag i forrige uge. Og det gjorde det, så vi var der kun kort, og så kørte vi ned og spiste, og så hjemad mod mig.

Vi lavede dog lige et smut-stop i Roskilde, og så på det flotte dekorerede julehus, som er sådan her pyntet hvert eneste år. Det er helt vildt, bla. kører der et lille lokomotiv rundt inde midt i juleudstillingen, og julemanden står og kigger ud af vinduet. Jamen, jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, andet end at jeg er målløs, over at nogen pynter SÅ meget op til jul. Og så er jeg alligevel ret facineret over det.

Hvis du skulle få lyst til at se julehuset, og bor i nærheden af Roskilde, så er det bare at dreje fra Københavnsvej ned af Byageren lige ved Ro’s Torv & Jysk, og fortsætte lige ud lige indtil du når over togskinnerne, og vejen munder ud i Drosselvej. Det er nemlig ikke til at overse, når først du kommer ned af bakken. Skal selvfølgelig ses når det er mørkt udenfor, ellers kan man ikke se de flotte flotte julelys.

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i Jul og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Hygge søndag

  1. Vivi siger:

    Lyder til at have været en rigtig hyggelig dag 🙂
    Hold da helt fast, der er mange lys, det må godt nok koste klejner i strøm 😉 Det ser festligt ud, så længe det ikk er mig der bor i det hus, så ville jeg få julefnidder tror jeg hehe 🙂

  2. Huset og haven var ikke pyntet sidste år, da ham, der ejer det, ikke havde haft fritid nok til at gøre det. Så vi var mange, der frygtede, at det måske heller ikke ville blive pyntet op i år, men til al held så er det blevet det og dermed så ved vi, at nu er det blevet jul i Roskilde.

    Lyset er tændt alle dage fra og med den 1. december til og med den 26 december fra klokken 16:00 til klokken 22:00 og det er efterhånden ved at være en fast juletradition for rigtigt mange roskildenser at de skal en tur forbi Drosselvej for at opleve, nyde samt fotografere det flotte julepyntede hus.

    Med hensyn til strømforbrug, så bliver der udelukket brugt lysdioder, der er strømbesparende.

    Der er for øvrigt hvert år opsat en lille kasse, hvor i man kan donere et beløb, hvis man har lyst dertil, til en eller anden mindre kendt støtteordning. I år er det De Danske Hospitals Klove, der bliver betænkt og lige præcist det træk synes jeg er utroligt smukt fra hans side af.

    Nå nu du var så tæt på mig, hvorfor kiggede du så ikke lige forbi mig, så du kunne få de mange theposer samt de få chipsposer, jeg har til dig ?

    Måske kan vi finde på et eller andet næste gang du eller en af dine er i nærheden af mig med hensyn til afhentning af de omtalte ting ?

    Knus Tine

  3. @ Vivi – Ja det lyder til at der blir brugt en del strøm, men nu skriver Tine lige under dig, og siger at det er lysdioder, som er strømbesparende, det var da rart at høre. Ellers ville jeg nok også have haft betænkeligheder, hvis det var mig som havde et hus så overpyntet.

    Jeg tror også jeg mere ville få julefnidder hvis jeg var en af hans naboer, han ser det måske ikke lige så meget som de gør. Puha, det må være træls med alt det lys i hele december.

  4. @ Tine – Det var da rart med lidt bonus viden om huset i Roskilde. Jeg var ikke nær så vidende som du er. Dejligt med nogle tidspunkter, og noget om strømbesparende pærer. Må indrømme at vi ikke fandt indsamlings bøtten. Men den var der nok, vi stod uden jakker på, og frøs mens vi tog billderne, da vi jo var i bil derned, så vi skyndte os ind i bilen igen.

    Ja, hvorfor kom jeg ikke lige forbi dig, når nu jeg var i Roskilde. Jamen vi havde været på farten siden tidligt om formiddagen, og var godt trætte alle 3, og de skulle jo helt til Rødovre og aflevere mig, så der blev ikke lige tid til ekstra stop. Og ja, så havde jeg helt glemt det. MEN, jeg lover at tænke på det næste gang jeg kommer nær Roskilde.

    Og endnu engang tak fordi du samler til mig, det er dejligt at du vil det 🙂 Jeg glæder mig til at komme og hente det.

    Knus fra Henriette

Skriv et svar

