Min første hæklede trøje er…..


…. en ommer – æv æv, og mere æv.

Jeg er begyndt på min allerførste trøje, men desværre holdt min hæklefasthed ikke 200% selvom at jeg havde lavet en hækleprøve, som næsten passede. Så jeg kom til at lave den en størrelse for stor, æv. Så 15 cm var den for stor, så nu er jeg begyndt forfra – og i en størrelse mindre. Det føles rart at jeg er nået dertil hvor jeg blot piller op, og så starter forfra igen. I gamle dage var jeg bare fortsat, og været ligeglad med om tingene passede. Men det kan man jo ligesom ikke gøre med en trøje, som skal passe til én selv.

Jeg valgte en hæklet trøje til mit første beklædningsprojekt. Da jeg nemmere forstår hækle opskrifter, end strikke opskrifter. Jeg er super stolt af at jeg stort set har forstået opskriften selv, indtil nu, og selvom at jeg måtte trævle hele den del af trøjen op jeg var nået, så blir det jo bare lettere at gøre det anden gang.

Trøjen har flæser på det billede jeg venligst har lånt fra http://www.garnstudio.com/ og det lavede jeg også i første omgang. Men da jeg fik muligheden for at trævle den op, og starte forfra, valgte jeg at undlade at lave den, da jeg måske synes det ser fjollet ud i en stor størrelse, med sådan en flæsekant. Jeg kan jo altid lave den senere – hvis jeg pludselig finder ud af at den skal på.

Du finder opskriften lige her. Opskriften lyder på at du skal bruge “Drops Muskat” til at hækle den i, men det havde de ikke i “Mariahønen” hvor jeg købte garnet.
Så i stedet brger jeg
Järbo garn – Soft cutton (helårsbomuld)
100% bomuld
Løbelægnde: 80 m
Passer til hæklenål: 5 (men jeg bruger 3,5)
Hæklefasthed: 18masker = 10 cm
Vaskeanvisning: 60 grader

Jeg købte 37 nøgler ialt for 277,50 kr. Det var billigt for en trøje, men garnet var også sat ned med 50% til 7,50 Kr. nøglet. Så jeg har sikkert 5-7 nøgler for meget, men hellere det end jeg løb tør for tidligt, og til den pris ville jeg hellere købe lidt ekstra. Som Maria sagde, så kunne jeg jo hækle grydelapper af resterne, når jeg er færdig med trøjen.

Men jeg er altså super stolt af at jeg er gået igang med min første trøje, jeg håber det lykkes mig at få den færdig – og i den rette størrelse. Nu holder de ferie i den strikke klub jeg kommer i, og det er lidt surt, fordi jeg er ret hooked på at fortsætte på trøjen, men altså – så må jeg få hjælp af andre, måske min Farmor, min mor, mine veninder eller sådan noget. Jeg VIL nemlig ha’ trøjen færdig snart *Smiler*

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i Strikning & Hækling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Min første hæklede trøje er…..

  1. helle siger:

    Den har jeg også i kikkerten –uden flæser 😉 men klø på den er rigtig sød færdig 😉

  2. Linda siger:

    Vi skal nok få styr på den opskrift!!! 🙂
    Det er godt du kender så mange der kan hjælpe dig.
    Så skal du nok få den færdig.
    Jeg vil gøre hvad jeg kan, jeg håber vi kan ses snart igen!!

    Linda

  3. @Helle – Tak for din kommentar, og velkommen til min blog 🙂
    Er glad for at du skriver at du synes den er rigtig sød færdig, har du set nogen lave den – eller har du blot set billedet på opskriften?
    Jeg håber den blir god uden flæser, ellers har jeg tænkt på at sætte dem på bagefter.

  4. @Linda – Tak for din kommentar. Jeg er også sikker på at vi nok skal få styr på den opskrift. Er utrolig glad for at du vil hjælpe mig. Så jeg ender med et godt resultat.
    Jaeh, vi må snart ses igen, det var jo rigtigt hyggeligt sidste gang.

  5. ~laura~ siger:

    Det ser godt ud smukke – glæder mig til at se den færdig *S*

  6. @Laua – tak smukke – Jeg er nået rigtigt langt igen på trøjen, så håber du kan se den på søndag, hvor langt jeg er nået *Smiler*

Skriv et svar

