Grydelapper á 16 små firkanter {med opskrift}


Jeg fik en god ide af min veninde Laura, og nu har jeg ført den ud i livet. Hun nævnte at hun havde lavet nogle oldemorsfirkanter, og syet 9 af sådanne sammen, så de faktisk kunne være brugt til grydelapper, hvis man altså lavede 2 lag, da de ellers ville blive for tynde. Ideén var god, men Laura ombestemte sig, og ville hellere hækle det hele sammen til et tæppe.

Men jeg ville så udvikle idéen lidt, og kom på at i stedet for oldemorsfirkanter, som jo har rimeligt store huller (som jo ikke er så praktisk når det er grydelapper), så ville jeg lave stangmasker i stedet for. Jeg har så også lavet det i dobbelt lag, så det ligner at der faktisk er to sæt grydelapper, men i virkeligheden er det bare hver sine sider af dem, ret sjovt synes jeg.

Opskriften er som følger:

Lav 16 forskellig farvet lapper sådan her.
Slå 20 luftmasker op (+ altid to til at vende med i hele lappen)
Hækl 20 stangmasker tilbage
Hækl 15 rækker så den blir til en kvadrat
Hæft alle ender

Hækl derefter en hvid kant rundt om hver firkant
Hæft ender

Hækl nu firkanterne sammen 2 og 2 og derefter så de hænger sammen i 4 blokke af 4 firkanter

Nu er du klar til at hækle dem sammen, dette er gjort med muslingemasker.

*Hækl 5 stangmasker i samme maske, fastmaske i næste 2 masker*, gentag fra *-* hele omgangen.

Stoppen hækles af 16 luftmasker, hækl tilbage med fastmasker hen over de 16 luftmasker, og hæft ender

Vupti så har du et par farverige grydelapper til hjemmet eller sommerhuset🙂

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i Færdigt håndarbejde 2011, Strikning & Hækling og tagget , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Grydelapper á 16 små firkanter {med opskrift}

  1. ~laura~ siger:

    Dejligt at se du udviklede din egen ide *S*
    De er fine

  2. @Laura – Tusind tak – jeg er også selv ret stolt af dem – og de er skam blevet indviet allerede igår aftes *Smiler*

  3. Tommelise siger:

    Du fik en Stylish Blogger award af mig

    Tommelise

Skriv et svar

