Slægtsforskning

Slægtsforskning – begyndelsen


Jeg har fået mig en ny hobby, nemlig slægtsforskning, min mor har en veninde som har slægtsforsket hele min mors side af familien, så der er ikke så meget at komme efter mere. Men jeg er så gået igang med min fars side af familien. Og det er ganske sjovt – og jeg glæder mig over hver person jeg finder i kirkebøgerne. Selvfølgelig er jeg ikke super god endnu, har kun været igang i en måneds tid, men jeg nyder det, og bruger en del tid på det.
Farmor & Farfar's Bryllupsdag
Jeg har fået en masse notater fra min farmor og farfar omkring deres forældre, og bedsteforældre. Det har hjulpet mig utroligt meget, og jeg har så skrevet alt dette ind i word. Det har jeg så derefter skrevet ind i et slægtsforskings-dokument, som min mors veninder er kommet med, med hele min mors del af familien. Det taster jeg så videre på, og er igang med at tilføje hele min fars side af familien.
Min mors veninde har også hjulpet mig 2 fredage i træk, hvor jeg har været ude hos min mor, og det har været en kæmpe hjælp at hun vil sætte mig igang, fordi der er en masse fif, som man lige skal tænke over.
Sådan noget med at læse folketællinger, og gå efter de rette årstal, og hvor gamle folk nu er i det år osv. osv. der skal man lige holde tungen lige i munden, fordi ellers går man galt i det, når man sidder tilbage i 1800 tallet. Jow jow, er skam kommet godt lagt tilbage – i hvert fald 2 x tip oldeforældre, hvis det ikke allerede var 3 x tip oldeforældre til mig, så har da noget en del på min fars side. Selvom at jeg får hjælp, synes jeg stadig det er sjovt at sidde og taste det ind, så får man rigtigt kigget navnene igennem, og skrevet en masse omkring dem, som der står i kirkebøgerne.
Farmor & Farfar's Sølvbryllup

F.eks. kan der stå ved dåben hvem der var gudmor og faddere, og under konfirmation står der sommer tider deres karaktere, G betyder vel “godt” og MG betyder vel “meget godt. Så nogle af dem har været gode i skolen. Men det er meget forskelligt hvor meget der står oplyst i kirkebøgerne, nogle af dem der har skrevet ind, har ikke været særligt omhyggelige, samt deres håndskrift kan være utrolig svær at læse.

Dog er en masse bøger tastet ind, og det er jo bare super, så kan man søge digitalt, og skal ikke sidde og søge manuelt, og lede i kirkebøger, selvom at det også er noget af det sjove i det hele.

Men jeg har helt klart fået mig en ny hobby her, og det er jo bare skønt – er rigtig glad for at ha noget at lave – når jeg ellers ikke lige ved hvad jeg skal ta mig til 😉

2 thoughts on “Slægtsforskning – begyndelsen

  1. det lyder interressant.
    Vi har også på mors side lavet slægtsforskning.
    Men vi købte os fra det.

    På min fars side ved jeg at de har en “FAmiliebibel” som de fleste er blevet skrevet ind i, jeg tror siden 1800-talet.
    Jeg førte selv mig og Tonny ind i den, da jeg var barn.
    Idag kan jeg ikke rigtig forstå at de lod mig skrive i den.
    Men det er længe siden jeg har set den, så jeg kan ikke huske hvordan det endte med at se ud 😉

    Men det er sjovt med slægts forskning!!

  2. @Linda – Det ER også super interessant, jeg nyder det virkelig. Men kan udemærket godt forstå at nogen vil betale sig fra at folk finder ud af det hele for én, men jeg vil bare gerne selv igang 🙂

    Utroligt du fik lov til at skrive i din fars “familiebibel”, mons tro det var meningen, eller var det blot et uheld, da du var barn, og måske ikke helt måtte det?!?

    Måske du skulle spørge din far hvor den “bibel” er blevet af, det kunne da være sjovt for dig at kigge i den en dag 🙂

Skriv et svar

