Grydelapper, Sjaler & Sokker


Jeg har fået lavet super mange strikkede og hæklede ting færdigt i løbet af det sidste stykke tid. Og dem vil jeg gerne vise frem her på bloggen.

Disse lyselilla grydelapper, er hæklet i et langt stykke i fag af rækker med 7 stangmasker mellem hulmønsteret, og 3 masker mellem hulmønsteret, igen 7 masker, og så en række hulmønster. Det gir et meget flot mønster, hvor man så kan sy et “edderkop” mønster på 4 steder på grydelappen. Det kom der ovenstående grydelapper ud af, lyselilla med mørkelille kant.

Disse grydelapper er magen til ovenstående, blot i modsatte farver.

Endnu et stæt grydelapper, disse har jeg allerede tidligere beskrevet her på bloggen, så kig endlig der. Hvis du vil se hvordan jeg har lavet dem. Er helt vild med farverne.

Et pyntehalstørklæde, som er strikket i “stige-garn”, som er ret sjovt at strikke i, men også lidt besværligt, da man nogle gange kommer til at stikke strikkepinden ind mellem de “stiger” der er i garnet. Farverne driller lidt, det er mere grønt end det ser ud på billedet.

Dette sjal har jeg fundet opskriften på i Familie Journalen, det hedder “Sjal med format“. Og er utroligt let at lave, når man først har slået op på det. Det gode ved dette sjal, er at det også går ned i to spidser foran på kroppen, og ikke blot er trekantet som et alm. sjal er. Det er langt mere V formet end et alm. sjal. Og det er jeg helt vild med. Man starter sjalet i nakken, og hækler ud på siderne, så det vokser for hver halve omgang, dvs. man hækler ned til spidsen, op til den anden ende af V’et, og vender, og tilbage igen, så der er ingen for eller bagside.

Jeg snød og bandt knuder på alle enderne, som jeg jo havdde klippet for hver række på ovenstående sjal, så hæklede jeg en fin kandt med 2 rækker fastmasker rundt på hele sjalet. Ovenstående er vildt stort, men det kan jeg godt li’ – er helt vild med at garnet er dejligt blødt, det er acryl garn fra “Kræmmerhuset” i KBH, til 10 kr. nøglet, og der er brugt ca. 9 nøgler, 3 af hver farve.

Dette sjal, er lavet på samme måde som det forrige, det er mere turkis i det, end man kan se på billedet, men da der kun var 3 nøgler garn, så måtte jeg øge med noget beige garn, og så et nøgle turkis igen, og så en kant på 4 rækker fastmasker hele vejen rundt, for at afslutte det på en pæn måde.

Samme procedure, som de to ovenstående sjaler, dette er blot ensfarvet. Og laver til fordel for Hedehusene Arbejdsgruppe, som jeg jo også hækler/strikker for. Dette har en kant på 3 omgange fastmasker.

Mit 5. par sokker – som er strikket i ren uld garn, på pind 5, så det var noget ret tykt garn. Jeg var faktisk selv helt vild med dem da jeg strikkede dem, men da min kære veninde Laura lige har haft fødselsdag, så synes jeg hun havde fortjent nogle lækre vamsede sokker, som hun kunne hygge sig med, hjemme hos hendes kæreste, som bor lidt ude på landet, og jeg forestiller mig at hun kan ha god glæde af dem dér.

Mit 6. par sokker startede jeg på Nytårsaften, hjemme hos Laura. Vi endte jo nede i garnbutikken, på selve nytårsaften, hvor vi bare liiiige skulle ind og snuse lidt, men endte med at købe ind til sokker begge to. Mit resultat ses så her, de blev ikke helt ens, men det synes jeg bare har sin charme, garnet var dog skidt id et ene nøgle, der måtte jeg knække det 4 steder, da det næsten var knækket helt over, og ikke ville holde, hvis jeg strikkede over den enkelte tråd, ud af måske 4-5 tråde, som var knækket. Det var lidt ærgerligt, men jeg kæmpede mig færdig, og er glad for resultatet. I øvrigt var dette alm. strømpegarn, så de er strikket på pind 2½.

**

Det var lidt om alt mit færdigstrik jeg har lavet de sidste par mdr. glæder mig til at ligge flere færdige ting online. Jeg har allerede et halstørklæde som blot mangler at få hæftet ender. Tjah, og ellers har jeg jo som altid gang i 1.000 projekter, som nok også snart skal ha en kærlig hånd, så jeg kan blive færdig med det.

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i Færdigt håndarbejde 2010, Strikning & Hækling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Grydelapper, Sjaler & Sokker

  1. lindasnetsted siger:

    Hold da op hvor har du nået at lave mange ting.
    Jeg kan godt lide sjalerne. Jeg har for et stykke tid siden også gået i gang med et sådan sjal med et V.
    Jeg kalder det bare at de har vinger 🙂
    Jeg strikker mit. Men er gået i stå med det.

  2. @Linda – Det lyder da spændende, at man også kan strikke de sjaler i V-form. Det glæder jeg mig til at se på din blog, når du blir færdig med det. Og tak for rosen af mine ting, det varmer altid 🙂

Skriv et svar

