Grydelapper med twist


Jeg lagde for lidt tid siden nogle grydelapper i bloggen, som folk spurgte til hvordan jeg havde lavet. Og nu ligger jeg en billede serie ind, med forklaring så det er letter at forstå.

Man slår 50-60 masker op efter garnets tykkelse, hvis det er alm. bomuldsgarn 8/4, så er det omkring 60 masker, så burde der være nok til en grydelap i et nøgle garn. Man kan selvfølgelig både bruge ensfarvet eller mønstret, men det gir altså en god effekt, med noget flerfarvet, som har nogle lange mønstre imellem hver indfarvning.

Når de 60 masker er slået op, hækler man til tilbage – og så hækler man rundt om “hjørnet”, og hækler på den modsatte side af hvor man lavede første række, så man ligesom hækler rundt og rundt, så det blir til en pose.

Når du så har hæklet hvad der virker som en halv grydelap, så “twister du den”, ved at gøre som på billedet nedenfor. Man hiver i midten af grydelappen, så mønstret blir på skrå.

I lukket tilstand kommer den til at se således ud, her mangler den blot at blive syet sammen, og lavet en lille hank, som den kan hænge på.

Nedenfor ses det endelige resultat fra forsiden af.

Jeg synes faktsik det var noget sjovt garn at lave disse grydelapper af, jeg havde selv noget derhjemme, men det skiftede farve for ofte, så det blev som de grydelapper du ser længere nede i bloggen. (Blå/grønne/lyserøde). Disse blev meget mere festlige, hvis jeg skal være ærlig.

Så prøv endelig denne sjove opskrift, men find noget garn der skifter farve med lange intervaller.

3 thoughts on “Grydelapper med twist

  1. Hejsa
    Du laver mange fede ting , jeg kunne godt tænke mig at få fat i opskriften på din blomsterfirkant , den du bruger i dit tæppe , den er rigtig flot , jeg har ledt højt og lavt .

    Din side er dejlig , nyder virkelig at læse den , det bliver en af dem jeg besøger dagligt

    Kh Connie

  2. Hej Connie

    Først og fremmest velkommen til min blog. Jeg er glad for at du synes om de ting jeg laver, og blir glad hvis du vil følge min blog fremover 🙂

    Ang. opskriften på blomsterfirkanten til tæppet. Så er den ret svær. Jeg har fået det vist af min veninde, og lavet om på opskriften efter jeg har fået lært den, da mine blev for krøllede. Derfor har jeg mindre masker i nr. 2 omgang. Men hvis du kan læse diagrammer, sender jeg dig gerne det. Jeg ville dog aldrig selv have fundet ud af det selv, uden at få det vist.

    Men du kan da gi den et forsøg 🙂

    Mvh.
    Henriette / Solsikkens-Sang

Skriv et svar

