Strikning & Hækling

Slumretæppe {med link til opskrift}


Hos slagtenhelligko.dk så jeg i 2007 dette tæppe, som jeg har været forelsket i lige siden. Og nu blomstre forelskelsen – fordi jeg er nemlig gået igang med mit helt eget slumretæppe, i netop det design, med zig-zag mønster.

Jeg begyndte på det 7. januar 2010 – og vil gøre alt hvad der står i min magt for at dette ikke bliver et tæppe der blir lagt til side, og blot bliver glemt. Hjælp mig gerne med at holde mig i ørene, så jeg ikke glemmer det 😉

Den første række har kun 3 rækker, de næste har 4 rækker stangmasker, jeg vil prøve at lave hver anden række hvid, da jeg har en del hvidt garn, og hver anden farvet. Som Liselotte skriver i opskriften, bruges der omkring 1300g til tæppet, dvs. omkring 26 nøgler bomuldsgarn á 50g, skal der bruges til dette tæppe. Og jeg har ikke talt hvor mange nøgler jeg har – men jeg tror jeg har nok til et langt stykke tid 🙂 Om ikke andet ved jeg at kvickly ofte har bomuldsgarn på tilbud, 5 nøgler for 50 kr. så er det bare at slå til.

Det er som sagt hæklet i zig-zag mønster, og jeg må indrømme at jeg først startede op på et – hvor jeg glemte at ta ud, så ja, det blev mindre og mindre for hver række, hvilket jo ikke ville ha lykkes at blive færdig i så fald.

Nå men, jeg tog det med på strikkekursus på “Den grønne dag højskole” igår, og jeg fik så lært af mine fejl og måtte pille 5 rækker op. Puha, det tar nemlig en KRIG med hver række, jeg har ikke taget tid på det endnu, men vil skyde på en halv time pr. række ca.

Nu hvor jeg har fået styr på mønsteret, går det bare derud af – så nu skal jeg “bare” lave ca. 2 meter af samme mønster, og lige nu måler det 15 cm, så der er en laaaaaaaaaang vej endnu!

Men jeg gir ikke op så let, og husk nu derude, at spørge til mit slumretæppe, hvis du ikke ser billeder af det i et godt stykke tid – okey? Jeg vil nemlig super gerne blive færdig med det.

8 thoughts on “Slumretæppe {med link til opskrift}

  1. jeg kan også lide det zig-zag mønster. Jeg har selv for nylig hæklet et håndklæde. Men det er godt nok ikke så stort som dit tæppe 😉

  2. @ Linda – Nej mit måler 140 cm i bredden, og skal blive 2 meter langt. Så går ud fra dit håndklæde var en smule mindre 😉

    Jeg er altså også blevet mere og mere vild med det zig-zag mønster, det er utroligt let at gå til, når først det er slået korrekt op.

  3. Det er en af årets mål, og få styr på netop det mønster, så jeg også kan hækle tæpper eller hvad nu. Jeg starter med håndklæder. Skal nok holde dig i ørerne.

  4. @ Deborah – Det lyder godt at du også vil holde mig i ørene 🙂 Hvis du får problemer med at mønstret skrumper ligesom jeg, skal du bare sige til, så skal jeg nok fortælle hvor du skal lave de ekstra “udtagende” masker. Det drillede mig helt vildt i starten nemlig, men nu har jeg totalt styr på det.

    God ide at starte med håndklæder, jeg tror det er lidt af en stor mundfuld jeg har taget mig her, men jeg har store ambitioner 🙂

  5. Tusind tak, det vil jeg huske. For jeg kunne slet ikke få det til at stemme. Men jeg hiver fat i dig, hvis det er, det bliver ved at drille. Nu skal jeg lige være rask først.

  6. @ Deborah – Det undre mig ikke at du ikke kan få det til at passe, det drillede også mig gevaldigt, når du er gået igang med mønsteret, så sig lige til, så skal jeg nok forklare det lidt bedre, hvor jeg lavede min fejl i hvert fald.

    Rigtig god bedring, håber du snart blir rask 🙂

    /Henriette

  7. det har ikke lige noget med dit indlaeg at goere.
    Men jeg synes din besoegs taeller som ogsaa viser hvor menneskerne er fra er kanon.
    Jeg saa lige at der var en inde fra barcelona og det gik faktisk nogle sekunder foer jeg fattede at det jo rent faktisk var mig. 🙂
    Det syntes jeg var lidt sjovt!!!

    Linda

  8. @ Linda – Hehe – det er bare så jeg kan holde øje med hvor i verden du befinder dig *Griner højt* Du er jo ikke til at holde styr på, så meget du rejser rundt i verden.

    Hvis du vil ha den “tæller” der viser hvor folk kommer fra, på din egen blog, så skal du bare klikke øverst oppe i tælleren på “GetFEEDJET”. Det er utroligt nemt at installere.

    /Henriette

Skriv et svar

