Hverdagen

Du vil altid være elsket…


Kære Morfar
Dette er skrevet til dig, fordi jeg altid vil elske dig, og altid har gjort dette. Du forlod denne verden alt for tidligt i tirsdags. Jeg havde glædet mig meget til at komme over og besøge dig og fejre din 75 år’s fødselsdag om 2 uger. Jeg havde glædet mig til at give dig et kæmpe knus – og fortælle dig hvor meget jeg holder af dig.
Min højt elskede Morfar
Min højt elskede Morfar
Jeg havde glædet mig til dit venlige sind, dit dejlige smil, din hosten når du ikke kunne få luft, ja, alle de ting som kendetegner DIG – dig som person. Jeg ved godt at du har været syg i et års tid nu, men nu troede vi alle lige at det gik okey igen. Men skæbnen ville at du skulle herfra, og det er med tårene trillende ned af kinderne, at jeg nu skriver dette.
Men jeg har brug for det, brug for at komme ud med det. Derfor dette blogindlæg.
Morfar

 Jeg husker dig – min kære morfar – hvordan du alle de år jeg har kendt dig, og kan huske, har siddet bag din skrivebord, første mange år af mit liv, husker jeg du altid talte i Walkie talkie ved skrivebordet, du talte med gud og hver mand, som du kunne få radio forbindelse med. Somme tider fandt jeg det sjovt, at sidde og lytte lidt på, men de andre talte også sjovt (Bornholmsk somme tider), og det samme gjorde du, og jeg forstod ikke altid hvad der blev sagt.

Morfar
Morfar
Du røg altid dine store cigarer, og cigeretter, du hyggede dig bag dit skrivebord, men du var også god til at hygge om mig, da jeg var barn. Da jeg blev 9 år, gik du og mormor fra hinanden, og ja, det var en svær tid, som jeg ikke helt forstod dengang. Men du skal vide jeg har mange gode minder fra jeres hus  på Korshavevej.
Morfar
Morfar
Senere flyttede du til Bornholm, og har tilbragt de sidste mange år af dit liv der. Og det var også der det endte, en sommerdag i tirsdags. Du var faldet om på badeværelset, og ingen kunne hjælpe dig, jeg håber det er gået stærkt, og at du ikke har følt smerte. Jeg håber at du nu sidder og våger over familien, deroppe i himlen, jeg har brug for dig, og jeg har brug for at du er der stadig for mig, og at jeg kan tale med dig, lige når jeg har brug for dig, fordi jeg ved du nok skal være der og lytte.
Morfar
Morfar
Du boede de sidste mange år sammen med en dejlig kvinde, jeg håber inderligt at vi kan holde kontakten til hende, hun betyder også meget for mig, og jeg ved hun også vil savne din familie, hvis vi pludselig en dag ikke var der og besøge hende længere. Jeg savner dig allerede, og du er ikke engang begravet endnu, jeg savner dig, dit skæve smil, din sjove humor, og dit skønne væsen. Du er den første bedsteforældre jeg har måtte give slip på, og det gør vitterligt ondt.
Smukt billede - fundet på internettet
Smukt billede - fundet på internettet

Jeg ved godt at jeg har været “forskånet” meget igennem livet, jeg har ikke mistet et hav af mennesker, indtil nu “kun” – min oldemor som 13 årig, og min faster for få år siden. Men ondt gør det alligevel. Du skal vide at jeg elsker dig, og at jeg holder utroligt meget af dig, og at du altid vil være i mit hjerte.

Smukt billede - fundet på internettet
Smukt billede - fundet på internettet
Tanker og det størtste knus fra dit barnebarn Henriette
16 thoughts on “Du vil altid være elsket…

  1. Kære Henriette,

    Sikke en heldig morfar at få så dejlige og smukke ord med sig på vejen. Jeg kunne føle og mærke din sorg, dine gode og dejlige minder og din kærlighed.

    Døden er en naturlig del af livet – vi kan ikke undgå den, men vi kan give slip og bevare mindet om den vi mistede. Ganske som du har gjort her.

    Varmt knus

  2. @ Laura – Tak for din utrolig søde kommentar, den varmer utroligt meget. Ja, min morfar er en heldig en, at få så smukke ord med på vejen. Ja døden er en naturlig ting, og jeg vil prøve at mindes alle de gode ting jeg har omkring min morfar, i stedet for at gå ned med flaget, og sidde og sørge over det hele. Derfor er det bedre at jeg mindes de gode ting i livet, og det jeg havde sammen med ham hver sommer, når jeg besøgte ham.

  3. Jeg kondolere og selv om det ikke er noget trøst, så gør det ikke mindre ondt at miste nogen, selv om man har prøvet det mange gange.

  4. @ Tine – Tak skal du ha – og ja selvom at det ikke er nogen trøst, så tror jeg på dig, når du siger at det gør lige ondt at miste – om man har gjort det mange gange før, eller kun få gange……

    Jeg er blot glad for at jeg ikke har skullet været igennem dette utallige gange i mit liv indtil nu, det var det jeg mente med at jeg har været “forskånet”.

    Men tak for dine tanker.

  5. Tanker til dig! Det gør altid ondt og miste, og det er noget man aldrig vænner sig til. Det er desværre en del af livet på godt og ondt. Det er en fin afskedstekst du har skrevet og jeg er sikker på, morfar ser den oppe i sin himmel og glæder sig. Knus

  6. @ Deborah – Jeg håber også at han sidder “deroppe” i himlen, og kigger ned på mig, og læser hvad jeg har skrevet, det vil betyde rigtigt meget for mig. Og du har ganske ret, det gør altid ondt at miste, underordnet hvor mange gange man har gjort det.

  7. @ Solsikkens sang.

    Jeg kan godt forstå, at du er glad for, at du ind til videre har været forskånet for at prøve at miste en, du har holdt af. For det gør altid ondt at miste uanset, hvor gammel eller syg vedkommen, man mister, har været været.

    Jeg kan også godt forstå, at du er ked af det og det skal du også have lov til at være, samt at du svaner din morfar. For der er jo blevet et stort gabende tomrum i dit hjerte, der hvor han boede, men han vil altid bor i dit hjerte og han vil altid følge dig og du vil altid kunne huske ham.

    Derfor vil jeg også lige sende et stort varmt kram samt et lige så stort knus til dig … så håber jeg, at du kan mærke det og at du er klar over, at det er ment af hele mit hjerte.

    Huske på … at selv om din morfar ikke længere er hos dig, så er han det alligevel, for du vil altid kunne huske ham samt alt det I have sammen og når du får hans død lidt på afstand vil det fylde dig med glæde og varme, hver gang du kommer til at tænke på ham.

  8. @ Tine – Tårer siger måske mere end ord, men i hvert fald sidder jo nu her og græder igen… Dine ord rør mig ufatteligt meget, især den sidste sætning.

    Jeg ved godt at du mener det fra hele dit hjerte, og det betyder meget for mig. Lige nu har du ret i at der er et stot tomrum, men mon ikke det biver afløst af varme og glade minder om ham, når jeg får det hele lidt på afstand som du siger….. Det håber jeg inderligt.

  9. Kære Henriette. Hvor er det en fantastisk hilsen du har givet morfar med på vejen. Det er en stor hjælp i forbindelse med bearbejdelsen tror jeg. Gode billeder du har og dejlige minder … meget rørende… STORT KRAM FRA MOSTER JANE

  10. @ Jane – Tak for din søde kommentar, jeg er glad for at du synes om de ord jeg har givet morfar – som et sidste minde til ham fra mig. Du kan tro det hjælper mig meget – med bearbejdelsen af alt det som er sket, især at få min familie og venners kommentar til det – og også at bringe “budskabet” ud til mine venner, så jeg ikke selv behøver at fortælle det til dem. Dettet gør det lettere for mig….
    Stort knus fra din niece.

  11. Hej søde Henriette!
    Hvor smukt sagt. Her sidder jeg med tårerne løbende ned ad mine kinder. Jeg har haft et par frygtelige dage og trængte faktisk til at læse dine utrolig smukke ord til og om morfar, for de er så sande. Håber vi i familien kan hjælpe hinanden med at komme videre i livet og lære at leve med vores store sorg og savn. Knus fra Moster Maibrit

  12. @ Maibrit – Tak for din dejlige kommentar. Jeg er glad for at du kunne bruge det til noget at læse mit indlæg. Jeg var egentligt lidt bange for at ligge det ud, da jeg ikke vidste hvad familien ville synes, men jeg ære jo bare hans minde, og føler selv at det er nogle gode stemninger og følelser jeg har lagt ud i min dagbog.

    Du har ret, vi bør hjælpe hinanden, med at bearbejde vor sorg og savn, det er svært – men hvis vi står sammen, klarer vi os bedre igennem livet….. Det er jeg helt sikker på 🙂

    Knus fra din niece.

  13. Godt indlæg. Det fortæller på en måde en hel masse om din morfar, til en som mig, der vist aldrig havde hørt om ham før.

    Tanker og kram herfra …

  14. @ Ulrik – Dejligt du kunne li mit indlæg – er glad for at du fik noget ud af at læse om min kære Morfar. Knus.

  15. Kære Henriette

    Det er et rigtig godt bearbejdende indlæg du har lavet, og det er sund for sindet men svært, og det sætter ens liv i perspektiv. Men det er en af de måder hvor man kan komme videre i livet, selvom det kan være rigtig hårdt.

    Vi har været ovre hos din Morfar og Bente en del gange samme, og det har altid været rigtig hyggeligt pga. den store gæstfrihed og hygge. Jeg kan huske at vi var ude og køre motorcykel med din morfar for et par år siden, og det var godt nok frisk af ham og Bente, og det var en god tur i skoven med Torben og nete.
    Han var et specielt og dejligt menneske, og jeg vil også komme til at savne ham. Det er svært at miste en man har kær, og det tager tid at komme sig over det.

    Må han hvile i fred.

    Kærlig hilsen

    Kim

  16. @ Kim – Tusind tak for din rørende kommentar. Nu sidder jeg igen her med tårene trillene ned af kinderne :-/ Men ja, det er utroligt god bearbejdelse at jeg har skrevet dette indlæg, og især med den respons jeg får på det. Det er helt utroligt, så godt det hjælper mig.

    Jeg er glad for de minder du skriver om Morfar, den tur på MC tror jeg godt jeg kan huske, var det ikke en med sidevogn han havde Bente siddende i? Du har ret i at han var et utroligt dejligt menneske, jeg holder også stadig meget af ham, han har en helt speciel plads i mit hjerte. Jeg kan godt forstå hvis du også savner ham, du har jo mødt ham og boet hos ham nogle gange efterhånden – tak for din dejlige kommentar Kim, og tak fordi du også tænker på ham.

    Kærligst,
    Henriette

Skriv et svar

