Hverdagen

Ærlighed betaler sig…


… eller gør den? Jeg kunne i have scortet hele 100 kr. i netto idag – EKSTRA vel og mærke, oveni den 100 kr. hun allerede havde givet mig.

Det der skete var, at jeg stiller mig oppe ved dankort automaten, taster min kode, beder pænt om 100 kr. oveni, da den er gået igennem, giver hun mig 100 kr. og jeg går ned til mine varer med mine 100 kr. og mit dankort. Da jeg står nede ved varene, og er igang med at pakke varene, jamen så rækker hun sørendme 100 kr. mere ud imod mig, og bon’en.

Jeg svaer så promte “Du vil få rod i dit regnskab i aften, hvis du giver mig den 100 kr. dér, fordi du har allerede givet mig én”. UPS – jamen så ligger hun den ned igen. Og stikker mig kun bon’en.

Det første jeg tænkte da jeg gik ud af butiken var. ÆV – du kunne da godt have brugt 100 kr. ekstra. MEN spørgsmålet er om min ærlighed, ville have drevet mig tilbage og givet dem retur. Eller om jeg ville have kunnet bruge dem med god samvittighed, efter jeg GODT var klar over at jeg havde “snydt”.

Ja egentligt var det jo ikke mig som “snød” – men hende som var “klodset”. Men summa sumarum. Egentligt kommer det vel ud på ét?

Spørgsmålet til jer ude i blog-verdenen – kunne i bruge de EKSTRA 100 kr. med god samvittighed?

2 thoughts on “Ærlighed betaler sig…”

  1. Jeg havde gjort det samme som dig, måske fordi jeg har en fortid indenfor butiks faget og ved, at nogle steder er det sådant, at hvis man tre gange har haft en kasse-dif på 50 kroner eller derover, så er det lig med en fyrreseddel.

    Jeg har godt nok aldrig selv prøvet det, men jeg har haft kollegaer, som røg ud røret af den årsag.

  2. @ Tine – Puha, det lyder ikke sjovt, så BURDE hun da også have været mere opmærksom, hvis hun kunne risikere at blive fyret, ikk’ ?

    Men tak for svaret, det vil jeg huske – næste gang en ekspedient tilbyder mig “ekstra” penge.

Skriv et svar

