Oldemorsfirkant Opskrift


Oldemorfirkant:
Hækl – afhængig af din personlige hæklefasthed – 4-6 luftmasker og saml dem til en ring med en kædemaske.

Start med 3 luftmasker = 1. stangmaske, 2 stangmasker, 2 luftmasker, 3 stangmasker – så har du det første hjørne. Fortsæt med to luftmasker mellem hjørnerne, til du er rundt.

Efterhånden som din firkant vokser, bliver der bare flere og flere gange tre stangmasker med to luftmasker imellem mellem dine hjørner. Sværere er det ikke🙂. Hjørnerne skal bare være – hjørner – så går det faktisk af sig selv.

Nåja, du slutter omgangen med at hæfte den sidste stangmaske med en kædemaske i den første stangmaske. Her kan du jo bryde garnet og starte med en ny farve. Det gøres bedst i et hjørne. Hvis du vælger denne teknik, vil jeg anbefale at du “skifter hjørner” – ellers har firkanterne det med at trække sig lidt skæve.

Opskriften fik jeg i en kommentar fra Fr. Møller, og har nu lagt den i selve bloggen, så alle kan have glæde af den.

UPDATE:
Jeg har fundet en video, godt nok på engelsk på Youtube.com – håber du vil kigge ind der, hvis du søger en opskrift. Se indlægget her, hvis du vil se vidoen på youtube.com

Om Solsikkens-Sang

Henriette aka Solsikkens-Sang, 38 år, bor i Rødovre, sammen med mine skønne katte. Af hobby’er har jeg, taskefletteri, teposefoldning, strikning og hækling. Jeg elsker min kæreste, mine nære venner, og min kære familie. Jeg bruger denne blog til at komme ud med mine følelser og af den vej skrive om mit liv som det nu engang former sig. Jeg håber du vil nyde at læse med. {Læs resten af min livshistorie på siden ‘Livet’}
Dette indlæg blev udgivet i Strikning & Hækling og tagget , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Oldemorsfirkant Opskrift

  1. Malou siger:

    Jeg er simpelthen ved at gå op i limningen. Jeg har aldrig hæklet før. Og nu har jeg sat mig for at jeg skal hækle et tæppe af oldemorfirkanter! Jeg har købt nål, garn og bog, men efter snart 2 uger, med adskillige forsøg hver aften, har jeg satdig ikke en olemorfirkant. Jeg forstår det ikke! Skal stangmaskerne ikke ned og have fat i ringen af de første 6 luftmasker (der samles til en ring)? Og hvilke luftmasker er det så at stangmaskerne skal vendes om?
    Jeg blir helt frustreret snart! Findes der dog ikke en bog eller lign. der beskriver det lidt mere detaljeret, eller med billeder? Åh hvor jeg håber på noget hjælp snart, for nu har jeg sat mig det for! hehe =)

  2. Solsikkens-Sang siger:

    @ Malou – Jeg mener at der skulle være hjælp at hente her på min venindes blog:
    strik.rosens-blod.dk/#post12 Desværre eksisterer Laura’s strikkeblog ikke længere. Så i må undvære linket.

    Der er to videoer som jeg håber kan hjælpe dig. Det er svært at forklare hvordan man gør over internettet. Men jeg håber du lærer det. Ellers spørg igen, hvis min hjælp ikke er nok.

  3. Pingback: Lidt sjov statestik fra Wordpress.com « Solsikkens-Sang

Skriv et svar

