Strikning & Hækling

Oldemorsfirkant-Lærling {Nu med billede}


Min kære veninde Laura har været på besøg idag – egentligt skulle vi ordne noget med julegaver, som skulle pakkes ind og leveres på modtager-adressen, men da Laura havde en speciel måde at pakke gaver ind på i år, ‘duede mit gave-papir ikke’ – anyway, i stedet hyggede vi os med at jeg skulle lære Laura at strikke oldemorsfirkanter.

Oldermorsfirkanter
Billedet venligst lånt fra Laura’s strikkeblog
Den øverste = Henriette ~ Den nederste = Laura

 Laura har netop lært at hækle, og ville nu gerne lære noget andet end blot fastmasker. Og spurgte selv til oldemorsfikanterne. Jeg skulle dog lige lave en prøve – inden jeg gik igang med at instruere – da jeg lige skulle genopfriske opskriften – da det er ved at være lidt tid siden at jeg har lavet dem.

 Hun er i hvert fald blevet så ivrig, at hun er gået igang med at hækle endnu flere, end de prøver vi begge lavede hjemme hos mig. Hvad det mon skal blive til – tjah – det glæder jeg mig også til at høre mere om. Noget stort – er jeg helt sikkert på at det bliver *Blink* Tak for en rigtig hyggelig eftermiddag Laura.

 Igår brugte jeg dagen på at rydde lidt op herhjemme, det gjorde jeg også onsdag. Senere torsdag tog jeg ud til Linda, hvor jeg bla. skulle lære at lave teposefoldning. Jeg samler på på tebreve, og har længe ønsket mig at lave teposefoldning. Og når jeg har færdige kort klar, skal jeg nok vise dem frem her. Det går simpelthen ud på at man har 8 ens teposer, som man skal klippe ud, folde, og sætte sammen f.eks. til en stjerne. Det bliver utroligt flot, og man kan lave sindsygt mange mønstre, alt efter hvilket tebrev man bruger.

Jeg tror jeg måske vil kigge lidt mere, på det med foldningen af tebrevene, her i weekenden. Fordi det var godt nok sjovt at prøve. Ud over det, så lavede Linda den lækreste lasagne til mig, hvor jeg endda fik rester med hjem *Smiler forlegent*

Iaften har jeg ikke rigtigt nogen planer, Kim skal ud og optræde med bandet. Og jeg skal nok bare hygge og nyde at være alene hjemme, med en god film eller noget. Nu må vi se hvad tiden bringer.

/Henriette

8 thoughts on “Oldemorsfirkant-Lærling {Nu med billede}

  1. Tak søde,
    Ja, jeg gik i oldemors firkantslære idag og hvor er det fedt at kunne lave noget som er hæklet også. Jeg havde jo ellers aldrigt troet at vi to skulle sidde side om side og hækle, men nøj hvor var det hyggeligt.

    Stort knus

    Ps. skal nok updater min strikkeblog

  2. Hey Sweety

    Ja det må være rart også at kunne hækle nu. Glæder mig til at du linker til din nye strikkeblog i morgen. Det lovede du – så folk kan se dine nye firkanter også – de er så smukke de gule/orange du har lavet.

    Jeg hyggede mig også rigtigt meget – og jeg synes du var utrolig lærenem – og flot du er nået så langt idag – 5 ekstra stk’s det er utroligt flot.

    Jeg er glad for at jeg måtte låne billedet af dig, du nåede jo at “stjæle” min firkante med hjem, før jeg fik taget billede af den *Griner kært*

    Knus fra Henriette

  3. I know – men det var også kun ment i sjov – Thi hi….. Måtte bare låne dit billede, da jeg ikke nåede at fange et billede selv, inden den var ‘pist væk igen’ *GGGG*

  4. Sikke nogle flotte oldemors-firkanter I har lavet – jeg tænker straks på et dejligt varmt tæppe – ahhh….!

    Knus fra CyberRaga
    -som er stor fan af tæpper… ligge under tæppet og hygge sig *skØØØnt*

  5. @ CyberRaga – Jeg er faktisk igang med sådan et tæppe, af oldemors firkanter – meeeeen du får det ikke. Fordi pt. har Kim og jeg kun 1 vi slås om, og derfor er jeg igang med at lave endnu et *Smiler*

  6. Hej !

    Er der nogen der ved om der er en video på nettet, om hvordan man laver en oldemorsfirkant ??? Jeg har en opskrift (fra nettet) men kan altså ikke finde ud af hvordan man gør :-(( nu har jeg prøvet i adskillige dage uden held, jeg er ved at blive vanvittig over det *S*

    håber nogen kan hjælpe !
    venlig hilsen
    Annette

  7. Hej Annette

    Jeg har prøvet at lede efter en video på nettet (godt nok på engelsk), men håber det kan hjælpe dig igang. Se dette indlæg:
    https://solsikkenssang.wordpress.com/2009/09/20/oldemorsfirkanter-nu-med-video-engelsk/

    Ellers så ved jeg ikke hvordan jeg kan ellers kan hjælpe, men at søge på Youtube, og gerne på eng, så finder man en hel masse gode videoer 🙂

    Søgeordet på Youtube skal på engelsk være noget ala: “Crochet Traditional Granny Square”

    Mvh.
    Solsikken

Skriv et svar

